1. toukokuuta 2017

Kaasojen kanssa Tallinnassa

Hauskaa vappua, vielä hetken!

Pitkä viikonloppu on ollut aika kiireinen, sillä Tommi oli keskiviikosta perjantaiyöhön asti työmatkalla, minä kävin torstaina kaasoni Ninnun kanssa Haloo Helsingin keikalle Pakkahuoneella, perjantaina pakkasin pojat vanhempieni mukaan mökille ja suuntasin itse Ninnulle yökylään illalla. Lauantaina starttasimme ennen seitsemää pakettiautolla kohti Helsinkiä ja Länsiterminaalia. Mukaan koukkasimme Kummin jonka jälkeen alkoi juhlajuomanhakureissu eteläiseen naapurimaahamme, Viroon.

Alunperin Tommi kai kuvitteli hoitavansa juomat bestmaninsa Antin kanssa, mutta koska emme kaasojeni kanssa halunneet missata mahdollisuutta käydä Tallinnassa päätimme lähteä matkaan viiden hengen tehotiimillä. Hääpalaverissa löimme vappua edeltävän lauantain lukkoon ja rupesimme Tommin kanssa suunnittelemaan juomapuolta tarkemmin. Kun Tommin työmatka osui juuri reissun alle tipahtivat miesvahvistukset pois ja totesimme kaasojeni kanssa, että joutuisimme selviytymään ihan vain naispowerilla tästä vaikeasta tehtävästä. Voi, harmi!

Juomien valikoiminen ei sinänsä tuottanut vaikeuksia, sillä olimme Tommin kanssa päättäneet baariin tulevat pullot sekä laskeneet kulutuksen kutsuttujen vieraiden mukaan. Tiesimme paljonko viiniä, kuohuviiniä ja kahviaveceja tarvitsisimme, mitä piilopulloja haluaisimme ja mikä olisi oluen, siiderin ja lonkeron suhde juomatarjonnassa. Sen sijaan kuohuviinin merkin päätin vasta edellisenä iltana tehdessä ennakkotilausta laivalle ja viinit päätimme likkojen kanssa vasta Tallinnassa viinakaupassa. Emme yksinkertaisesti osanneet ajatella Tommin kanssa niin pitkälle, että olisimme aloittaneet viinien maistelut hyvissä ajoin ja tehneet harkittuja päätöksiä niiden suhteen.

Mutta väitän, ettemme tehneet huonoja ratkaisuja.

Palaan tarjoiluihimme jossain vaiheessa, mutta nyt haluan hypettää nimenomaan yhden päivän tehoreissuamme Tallinnaan ihanien ystävieni kanssa. Oli meinaan niin hauskaa! Rankkaa, mutta hauskaa!

Alunperin varasin matkan meille Eckerö Linelta mutta kun rupesin tarkemmin katsomaan aikatauluja totesin, että ehtiäksemme laivaan aamulla joutuisimme lähtemään Tampereelta jo aamuviideltä. Öh.. eiii... Joten varasin uuden matkan melko nopealla aikataululla Tallink Siljan Megastarille, jonne jollain ihmeen kaupalla sain vielä pakettiautonkin mahtumaan mukaan. Vaikka lähtö oli klo 10.30 jouduimme siltikin starttaamaan jo seitsemän aikaan, mutta yllättävänkin reippain mielin huristelimme lauantaina kohti pääkaupunkiseutua.

Tampereen aurinkoinen aamu muuttui Helsinkiin saavuttaessa vesisateeksi. Pääsimme melko mukavasti laivaan ja suoritimme nopean katselmuksen laivan myymälässä kunnes suuntasimme aamupalalle. Tarkoitus oli nauttia ehkä jotain hieman laadukkaampaa, mutta loppuunmyydyn buffan vuoksi valitsimme sen ainoan oikean ratkaisun ja söimme Burger Kingissä. Ennätin juuri kantaa kuohuviinit tytöille kun laivan saapumisesta Tallinnaan kuulutettiin. Tuli siis astetta rivakampi kuplivan nautiskelu, mutta mikäpä siinä.

Tallinnassa olikin takatalvi ja lunta tuli vaakatasossa. Ajoimme laivasta suoraan SuperAlkon pihaan jossa shoppailimme hääjuomat Ninnun isän pakettiauton kyytiin. Hyllyjen tarjontaa tutkiessa, laatikoita etsiessä, varastomiehen kiusaamisessa lukemattomilla kysymyksillä ja juomien autoon lastaamisessa meni yllättävän paljon aikaa, joten kun pullot ja tölkit olivat turvallisesti autossa otimme suunnaksi ravintola NOAn, josta Ninnun Virossa 15 vuotta työskennellyt työkaveri antoi vahvan suosituksen.

Ja voi hyvänen aika miten osui kyllä naulan kantaan tämä suositus!

Kymmenen kilometriä rantatietä itään Tallinnan keskustasta sijaitseva NOA oli palkittu useampana vuonna vähintäänkin ehdokkuudella vuoden ravintolaksi. Enkä ihmettele. Ravintola sijaitsi fantastisella paikalla meren rannassa, se oli ihanasti sisustettu, henkilökunta oli todella ystävällistä ja menu kutsuva. Hintakategorioita oli kolme joista kallein (pää)ruoka maksoi 26 euroa ja vaihtoehtoja oli mukavan suppeasti. Minä valitsin lammasburgerin, Ninnu munakoisoa ja Kummi otti mustekalapastan, emmekä kukaan pettyneet annoksiimme. Ne olivat kauniita, tasapainoisia ja herkullisia, ja vaikka annokset eivät olleetkaan valtavia, niistä tuli todella täyteen!

Huokailimme mahtavan ravintolakokemuksemme aikana sekä ruoan, miljöön että viinin vuoksi ja olimme kolmeen pekkaan jaetun jälkiruoan jälkeen enemmän kuin tyytyväisiä. Eipä voi paljon muuta sanoa kuin että unohtakaa kerrankin Vanhan kaupungin (toki mainiot) ravintolat ja lähtekää hieman syrjempään, NOA todellakin oli pienen ajomatkan väärti! Sinne haluaisin suunnata joskus Tommin kanssa auringonlaskun ajaksi romanttiselle päivälliselle - maisemat isoista ikkunoista olisivat varmasti kohdillaan silloin, kun lasien takana ei olisi huhtikuinen lumimyräkkä.

Lähdimme takaisin kohti Helsinkiä klo 19.30 ja vaikka emme olisi mitenkään jaksaneet, suuntasimme suoraan buffettiin jonne typeryyksissämme olimme ostaneet paikat jo Tallinnaan saapuessamme. Tiukkaa teki, mutta kaikkea maistettiin. Melkein. Merenkäynti oli aika voimakasta joten heti kun päätimme luovuttaa syömisen suhteen lähdimme etsimään laivan peräpäästä istumapaikkaa, jossa ei keinuttaisi ihan niin voimakkaasti kuin keulan ravintolassa. Onneksi matka ei kestänyt kuin kymmenisen minuuttia normaalia pidempään, joten kotimatkalla olimme jo kymmenen maissa.

Purimme vielä pakettiauton lastin varastoon jonka jälkeen heitin Kummin kotiin ja suuntasin itse reissusta kotiinpalanneen Tommin viereen koisimaan. Päivä oli pitkä - noin 21 tuntia kaiken kaikkiaan - mutta todellakin mainio. Tunne siitä, että elokuussa rinnallani pitämässä pakkaa kasassa ovat juuri oikeat naiset, ne tyypit, joita ilman kaikki olisi monin verroin kurjempaa, sai tarpeetonta vahvistusta tälläkin reissulla. <3

1. Oo toi NOA on niin täydellinen ravintola! Käytiin siellä viime vuonna mun ja siskon synttäreiden kunniaksi ja oli kyllä ihana paikka. :) Taksitkin on Tallinnassa sen verran edullisia, että kehtaa ajella vähän kauemmaksi keskustasta syömään.

1. Se oli kyllä aivan fantastinen. Tykättiin kovasti!

Jätä toki merkki käynnistäsi kommentin muodossa!