10. huhtikuuta 2017

Projektina terveempi elämä: Kaksi kuukautta kesäpeppuna

Siitä kun palkkasin personal trainerin yhdessä kolmen muun naisen kanssa on kulunut nyt kaksi kuukautta aikaa. Viikon verran ehdin sairastaa välissä ja yksi yhteistreeni jäi välistä muiden kiireiden takia, mutta muuten homma on sujunut aika mukavasti.

Sain PT-Kirsiltä ruokavalio-ohjeet joiden mukaan päivittäinen nautittu kalorimäärä on noin 1650 kcal. Ateriat rakennetaan itse niin, että ohjeista voi tarkistaa kuinka paljon mitäkin ruoka-aineitta vastaa tiettyä kalorimäärää. Jokaiselle aterialle on määritetty tietty määrä hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja, jotka saa mielensä mukaan koota kaapista löytyvistä elementeistä. Periaatteessa helppoa ja monipuolista.



Itse seurasin ruokavaliota pari viikkoa mutta en oikein innostunut. Hiilihydraatteja tuntui olevan aivan hirveä määrä ja sen sijaan, että puntari olisi näyttänyt kannustavia lukemia ensimmäisten viikkojen aikana paino tuntui pysyvän tiukasti samassa. Sen lisäksi minulla oli todella turvonnut olo joka häiritsi paitsi olotilaani, myös peilikuvaa katsoessa. Aloin epäillä ruokavaliossa olevien hiilareiden määrää ja päätinkin pudottaa niitä hieman. Yritin korvata niistä puuttumaan jäävät kalorit proteiineilla joita olen tottunut syömään muutenkin enemmän mitä ruokavaliossa kehotettiin.

Yhteistreenit ovat olleet hauskoja. Kovia, mutta hauskoja. PT-Kirsi on rohkeasti laittanut meidät suorittamaan hankaliakin harjoituksia, sellaisia, joita kotona ei kyllä koskaan tulisi tehtyä. Lisäksi olen pitänyt siitä, että saimme kotona suoritettavat treeniohjeet sähköisesti jolloin treenit on pystynyt aloittamaan pelkästään avaamalla läppärin. Vaikka internet on täynnä hyviä kotitreeniohjeita nyt on todella tullut tehtyä treenit silloin kun pitää, kun Kirsiltä vielä sai päiväsuunnitelman viikottaisista harjoituksista.

Huhtikuu 2017

Nyt on hieman ruvennut jo tuntumaan, että kiinteytymistäkin on tapahtunut eikä nesteetkään turvota aivan samalla tavalla kuin vielä jokin aika sitten. Painoa ei ole vielä mitenkään radikaalisti lähtenyt, mutta mitoissa muutos jo hieman näkyy. Tosin epäilimme Tommin kanssa ottavamme mitat melko epämääräisellä tavalla jolloin tulosten vertailu on hankalaa... Jatkossa yritän olla tarkempi mittakohdista, jolloin muutoksiakin olisi helpompi seurata. Tässä mittoja viime tiistailta eli 4.4.2017 (suluissa lähtötaso 2.1.2017):

Paino 80,1kg (80,6kg)
Vasen reisi 61cm (67cm)
Lantio 112cm (112cm)
Vyötärö 99cm (97cm)
Rinnanympärys 102,5cm (110cm)
Vasen käsivarsi rentona 33cm (36cm)

Lantio, eli käytännössä ahteri on pysynyt samassa koossa, joka on ihan fine. En minä miksikään lautapeffaksi haluakaan, ja kyykkyjäkin on tullut tehtyä sen verran, että johan se olis kumma jos lantionseudulta heti kaikkoaisi massaa. Heh? Sen sijaan vyötärönseudun kasvaminen tammikuun lähtömitoista syö naista. etenkin kun kerroin itselleni silloin tammikuussa, että vatsanseudulla oli reilua turvotusta juuri ennen ensimmäisiä kuukautisia (raskauden ja imetyksen jälkeen). Huoh.

Otimme uuden kehonkoostumismittauksen tänään kun pidimme yhteistreenipäivän ja tällä hetkellä tulokset ovat seuraavanlaiset (suluissa viime mittauksen tulokset):

BMI 30,3 (30,7)
Rasva% 44,3 (45,9)
Lihas% 24,5 (23,6)
Viseraalirasva 7 (7)

Rasvan määrä on siis hieman pienentynyt ja lihasta on puolestaan tullut inasen verran lisää. Jes, suunta on siis oikea!

Pyysin myös saman kuntotestin jonka teimme valmennuksen alussa. Siinä tulokset olivat tällä kertaa seuraavanlaisia (ja edelleen viimekertaiset tulokset suluissa):

Aerobinen kunto: oli pysynyt samana
Kyykyt: 31 toistoa (28)
Vatsalihakset: 30 toistoa (24)
Punnerrukset: 17 toistoa (19) 

Kyykkyjä ja vatsoja sain tehtyä enemmän kuin viimeksi ja niiden tulokset olivatkin erinomaiset. Sen sijaan punnerruksia meni kaksi vähemmän kuin helmikuussa, joten varmaan pitäisi ruveta jotain punnerrushaastetta ottamaan jotta rintalihakset saataisiin kondikseen.

PT-Kirsi otti vielä mittoja joita verrattiin helmikuussa otettuihin ja niissä näkyi hieman muutosta, jota Tommin kanssa mittaillessa ei näkynyt. Lantio oli kylläkin pysynyt saman kokoisena (113cm) mutta vyötärö oli Kirsin mittaamana 89cm, eli aikaisemmasta 93cm mitasta oltiin tultu melko mukavastikin alaspäin! Me mittasimme Tommin kanssa navan kohdalta, Kirsi mittasi vyötärön kapeimmasta kohdin, joten se selittänee eroavaisuudet. Hauikset olivat jännitettyinä saman kokoiset keskenään, eli 36cm. Aikaisemmalla kerralla oikea haba oli 35,5cm ja vasen 35cm, joten niissäkin oli kehitystä havaittavissa.

Helmikuu - maaliskuu - huhtikuu

Jotain selkeästikin on tapahtunut. Jos ei puntarissa niin joissakin mitoissa kyllä, ja etenkin olotilassa. Olen ollut todella iloinen lisääntyneestä liikunnan määrästä sekä siitä, millainen olo on ollut nyt kun olen löytänyt itselleni sopivan tasapainon ravintopuolellakin. Valon lisääntyessä ja asfalttien puhdistuessa sorasta varmaan ulkoliikunta tulee lisääntymään entisestään, joten ehkäpä läski lähtee viimeinkin liikkeelle. Uusien rattaidenkin myötä vaunulenkkeily on ruvennut maistumaan eri tavalla kuin aikaisemmin. Porrastreeneihinkin pääsin jokin aika sitten toisen kaasoni ja rakkaan ystäväni Ninnun johdolla.

Käy lukemassa Projektina terveempi elämä -sarjan ensimmäinen osa täältä.

Mitenkäs muut muutoksessa elävät? Joko näkyy tuloksia? Useammalla hääbloggaajallakin näyttäisi olevan Fitverstaan valmennukset käynnissä, joten muutama muukin taitaa hakea hieman lisämotivaatiota tulevista juhlista. :) Vaikka loppuelämää vartenhan tässä suuntaa haetaankin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki merkki käynnistäsi kommentin muodossa!