5. maaliskuuta 2017

Onnistuneen hiihtoloman ainekset

Viikon hiihtoloma Levillä loppui eilen kun saavuimme lentokoneella Kittilästä Helsinki-Vantaalle ja matkasimme siitä kotiin Tampereelle. Tommi oli tullut takaisin Tampereelle töiden takia jo keskiviikkona joten hän haki minut ja pojat lentokentältä ja niinpä huristimme "isin Volvo-autolla" kotiin. Pojat nukahtivat autoon ja kellokin oli jo aika paljon kun pääsimme perille Tampereelle, mutta onneksemme molemmat jatkoivat uniaan lyhyen heräämisen jälkeen ilman sen kummempia mutinoita.

Loma oli erinomaisen ihana ja todellakin kaiken matkustamisen väärti. Joskin helpollahan me matkustimme, sillä lensimme molempiin suuntiin jolloin säästimme aikaa melkoisesti autoiluun verrattuna. Tulevaisuudessa, poikienkin ollessa hieman isompia, voisi harkita yöjunallakin kulkemista, mutta nyt oli kyllä mukava päästä lentokoneella näin sutjakkaasti Lapin lumille.

Meillä hiihtolomaan kuului poikien kanssa touhuilemista erinäköisillä kokoonpanoilla. Välillä isovanhemmista toinen tai molemmat otti poitsut ulkoilemaan mökin pihaan, lapioimaan lunta ja pöllyttämään lumikasoja niin, että hupusta sai kaivaa kilon jos toisenkin märkää valkoista tavaraa ennen sisälle pääsyä. Tommi ja minä käppäilimme yhtenä aamuna poikien kanssa, Papu pulkassa ja Sintti rattaissa, hetken matkaa suksibussireittiä pitkin ja ajella hurautimme sitten loput matkasta Levin eturinteen kupeella sijaitsevaan Lastenmaailmaan. Siellä olikin paljon ihmeteltävää, mm. tuo kuvassa näkyvä puuhommissa ollut traktori, joka veti melkein kaiken huomion leikkimajoilta ja mäenlaskulta, johon Lastenmaailmassa olikin ihan mukavat puitteet. Muutamat vauhditkin ennätimme ottaa, joskin Sintin tehtäväksi jäi vielä katsella menoa rattaista. Ensi kerralla kuopuskin pääsee osallistumaan sitten jo enemmän! Eturinteellä oli mäenlaskun lisäksi myös Mandatum Lifen lettuteltta jossa kävimme parina päivänä herkuttelemassa koko perheen voimin.

Itse pääsin rinteeseen lautailemaan parina päivänä ja toiset kaksi aamupäivää laskettelu sujui suksilla - jalat kun eivät enää kestäneet lautahommia parin vuoden tauon jälkeen. Tomminkin sain houkuteltua yhtenä päivänä mukaan, vaikka hän on verrattain aloittelija näissä mäkihommissa. Vastavuoroisesti lähdin kerran Tommin kanssa hiihtämään kahdeksan kilometrin Isoporon lenkin joka kyllä teki hyvää. Vaikka ei se hiihtäminen edelleenkään meikäläisen lempihommaa ole. Potkukelkalla potkuttelimme parina iltana Levin keskustaan kauppaan ja se olikin aivan hauskaa, sillä Papun sai otettua silloin mukaan.

Yhtenä iltana kävimme nauttimassa Tommin kanssa toistemme seurasta aivan kahdestaan. Vaati kyllä hienoista tsemppausta, että saimme itsemme innostumaan mökistä poistumiseen. Niin helposti sitä jämähtää saunan jälkeen sohvan pohjalle. Mutta kun kerran mahdollisuus lasilliselle jossain muualla kuin omassa keittiössä tarjoutui, oli siihen tartuttava. Järkytykseksemme vakiopaikkamme Oliver's Corner oli sulkenut ovensa, mutta nautimme paikalliset oluet Panimo&Pubissa joka ei ehkä ollut maailman viihtyisin paikka. Siitä jatkoimme vielä Public House Sohvaan jossa saimme hyvää palvelua ja Tommi pääsi maistelemaan itselleen uutta viskiä. Puoli kymmeneltä olimme tyytyväisinä takaisin mökillä, joten ei aivan hurjaksi äitynyt tämäkään treffi-ilta. Mutta mukavaa oli!

Reissun kohokohtia ainakin Papulle oli melko varmasti matka gondolihissillä eturinteen päälle. Siinä yhdistyi monta hienoa asiaa: automatka "paapan mersuautolla", uusi kokemus matkustaa gondolilla, maisemat rinteen päältä ja rinneravintolassa nautittu munkki pillimehun kera. Jopa Sintti sai pienen pätkän munkkia maisteltavaksi, kun nyt oikein retkellä oltiin.

Itselleni reissun kohokohta oli monen minttukaakaon, usean päivän ulkoilun ja joka iltaisen saunomisen lisäksi ehkä se, että varasimme uuden yhteisen reissun perheeni kanssa. Jonnekin aivan muualle kuin lumen keskelle. Siitä lisää tuonnempana!